Angličtina - Němčina - Španělština - Francouzština - Italština - Ruština

Kontrola kvality výuky – je to vůbec důležité?

Možná to znáte. Chodíte k jednomu lektorovi už nějakou dobu a je to tak nějak stále stejné. Nevidíte extra posun, lekce vypadají tak nějak podobně a vlastně už dopředu víte, jak se během nich budete cítit a na co budete myslet. No, co si budeme vyprávět, to není úplně v pořádku.

Náš současný headteacher Lukáš Berka

Asi každý z nás dokáže pochopit, že práce může být stereotypem. Když prodavačka každý den prodává, tak nějak máme pochopení k tomu, že se na nás zpoza pultu už přece nemůže ani usmát, natož nás příjemně pozdravit. Když doktor denně ordinuje, jsme už zvyklí na to, že se na nás od svého počítače pořádně ani nepodívá a že samotné vyšetření, na které jsme čekali dvě hodiny, nakonec obnáší letmý pohled a krátké prohmatání bolavé oblasti. Tak nějak tomu vlastně rozumíme, protože je přece normální, že pokud děláme jednu věc opravdu často, bereme ji jako samozřejmost a už do ní nevkládáme takové úsilí.

A stejně tak to bývá s učiteli, že? Ať už na základní, střední nebo třeba jazykové škole, učitelé dělají svoji práci denně, a proto je naprosto pochopitelné, že se při ní mohou tvářit nezaujatě, nemusí se zajímat o své studenty nijak do hloubky a vlastně je společensky přijatelné, že si odvykládají to své a mají „padla“. Uf. Tedy, pokud toto skutečně považujeme za normální a v pořádku, je to vcelku smutné. Podívejme se totiž na to, jaký je účel práce učitele – pozice učitele bývala dříve jedním z nejváženějších zaměstnání. Učitel byl ten, který předával dříve tak cenné znalosti, zkušenosti a dovednosti a jeho cílem bylo způsobit, aby si žáci z lekcí odnášeli co nejvíce a byli schopni znalosti používat v praxi. To vždy bylo a je i nyní velmi hodnotné, neboť získáváním nových dovedností se nám otevírají dveře do světa a naše hodnota stoupá. Lektor nebo učitel byl tedy někdo, kdo pomáhal lidem stávat se lepšími a zvyšoval pravděpodobnost jejich úspěchu v životě.

Dnes se pohled na učitele dosti posunul. Učitel je rutinní práce pro „blázny“, kteří (jak často mnozí říkají) nemusí daný předmět ani ovládat. K tomu si připočtěme fakt, že mnozí učitelé neumí učit (a to bez nadsázky) a výsledek je jasný – učitelská práce je něčím neatraktivním a nežádoucím. Přesto učitele všichni potřebujeme, všichni s nimi máme zkušenosti, všichni jsme se s nimi setkali a někdy se k nim navracíme. Protože v hloubi duše víme, že právě (dobrý) učitel je ten, koho potřebujeme při své cestě za úspěchem. Jak tedy ale vlastně poznat, zda je učitel dobrý a jak to udržet?

Na tom není zhola nic těžkého. Jak poznáte dobrého doktora? Zajímá se o Vás, skutečně chce vědět, co Vás trápí, pečlivě Vás prohlédne, poradí a věnuje Vám maximum svého času, který si pro Vás vyhradil. Jak poznáte dobrou prodavačku? Je příjemná, pozdraví, pobaví se s Vámi, máte-li čas a náladu, poradí Vám, co by bylo vhodné koupit v rámci toho, co potřebujete, netlačí na Vás, je trpělivá, prodá Vám to, co ví,že chcete Vy a ne ona, a popřeje Vám krásný den. A jak poznáte dobrého lektora? Dává Vám prostor, zajímá se o Vás, projevuje Vám náklonnost, jste pro něj důležití, vyžaduje po Vás to, co ví, že funguje a na čem jste se domluvili, neodpouští a sleduje výsledky. Každou lekci učí jako kdyby byla jeho poslední, naplno, otevřeně, s nadšenou náladou a vírou ve Vás.

Aby si ale škola mohla být jistá, že její učitelé takto opravdu stabilně vyučují, musí mít zavedený nějaký kontrolní systém. Je nezbytné, aby existoval někdo (ideálně také učitel, který tuto práci velmi dobře zná a je v ní skvělý), kdo má a ovládá kompletní know-how školy a jehož prací je pravidelně chodit na náslechy lekcí ostatních učitelů. Tato jeho činnost nesmí být chápána jako nežádoucí kontrola, ale jako skvělá příležitost ke zpětné vazbě, reflexi na kvalitu vlastní výuky a příležitost k tomu se zlepšit. Pokud učitelé náslechy svých lekcí takto chápou, mají velmi blízko k budoucímu úspěchu, neboť se otvírají možnosti být lepšími a udržet si velmi vysokou kvalitu nehledě na to, jak dlouho už svoji pozici zastávají.

Nám v Perfect World záleží na kvalitě našich lektorů a vysokém standardu lekcí. Proto jsme vyvinuli pozici tzv.headteachera, což je jeden z lektorů, který dělá svoji práci opravdu skvěle a je schopen a připraven prostřednictvím náslechů pomáhat ostatním učitelům být lepšími a stabilními ve svých výkonech. Jsme jednou z velmi mála nebo možná úplně jedinou školou, která má systém kontroly kvality lekcí nastavený a se stálou pravidelností jej dodržuje. Díky tomu naši lektoři nikdy nespí a jsou stále ochotni na sobě pracovat – abyste se díky tomu Vy naučili přesně to, co potřebujete, a ještě o trochu více.  

 

Napsat komentář